Serviceerklæring
Stiftelsen P22 tilbyr et tilrettelagt 12 ukers skjermings-/stabiliseringsopphold for rusavhengige over 18 år i etterkant av avrusning og i påvente av behandling. Alternativt skjerming i behov av avstand til eget rusbruk før tilbakeføring til egen bolig. En forutsetning for å kvalifisere for opphold er å være ferdig nedtrappet på A og B preparater, og ikke i LAR. En målsetting er å gi alle som henvender seg til P22 en god og vennlig mottagelse og en opplevelse av at ansatte forsøker å finne gode løsninger.
Hvis du trenger hjelp fra P22 kan du ringe 232 90 500
Tjenestens innhold:
P22s tjeneste skal tilpasses den enkelte ut fra faglige vurderinger og i samråd med tjenestemottaker. Innholdet i tjenesten som gis, er beskrevet i inntaksvedtaket.
- Legetjeneste
- Mestringsprogram som inkluderer: Livssilsveiledning, et individuelt opplegg med trenings- og ernæringsveiledning, kognitivterapi og tilrettelagt individuelt tilpasset dagsprogram.
- Samvær, sosial kontakt og fellesskap
- Hjelp til å kontakte andre instanser, for eksempel lege, NAV m.m.
- Samarbeid med andre relevante instanser og pårørende etter samtykke
Saksbehandling:
- Innen en virkedag etter din henvendelse, vil en i inntaksteamet ringe deg opp igjen for å avklare ditt behov og kartlegge eventuelt inntak
- Dersom kartleggingen gir grunnlag for inntak, vil inntaket skje fortløpende og senest innen to virkedager
Dette kan du forvente av P22 som tjenesteyter:
- At ansatte innen en virkedag etter din henvendelse om hjelp, tar kontakt med deg for å avklare ditt behov og kartlegge grunnlag for inntak og inntaket skjer senest to virkedager dersom du kvalifiserer til inntak
- At ansatte planlegger oppholdet i samråd med deg og at dere sammen definerer et konkret formål med tjenestetilbudet som skal prege hele oppholdet
- At ansatte møter og behandler deg og dine pårørende på en respektfull måte
- Livssituasjon avklares og tjenestebehov etter oppholdet planlegges fra første uken, i samarbeid med de relevante fagpersoner som fastlege, sykepleier, sosionom mm
- At ansatte kommer til avtalte tider
- At ansatte overholder taushetsplikten
- At ansatte bestreber seg på å løse eventuelle problemer i felleskap med deg
Dette forventer vi av deg som tjenestemottaker
- Tjenestemottaker samarbeider og møter tjenesteyters ansatte og samarbeidspartnere med respekt.
- Tjenestemottaker møter til og deltar i obligatoriske planlagte aktiviteter, og melder fra dersom til tjenesteyters ansatte om deltakelse ikke er mulig.
- Tjenestemottaker følger husordensreglene
- Tjenestemottaker sier fra til tjenesteyters ansatte ved behov for å ta opp noe
- Tjenestemottaker samtykker skriftlig til å la seg rusteste ved mistanke om bruk av rus under oppholdet
- Tjenestemottaker samtykker skriftlig til at tjenesteyters samarbeidende instanser kan trekkes inn og konsulteres i tjenesteopplegget
Brukermedvirkning
- Tjenestemottaker har rett og plikt til aktivt å medvirke, og ta beslutninger i forhold som angår seg selv. Medvirkning lar deg ha ansvar for eget liv og ta egne valg. Fagkompetansen og brukerkompetansen utfyller hverandre.
- Helsehjelp kan bare gis med ditt samtykke, med mindre det foreligger lovhjemmel for å gi helsehjelp uten samtykke. For å gi et informert samtykke må du ha samtykkekompetanse. Det vil si at du må forstå hva du sier ja eller nei til, og forstå hvilke konsekvenser valgene får for deg.
- Ved inntak avklares hvem som er nærmeste pårørende. Den nærmeste pårørende er den du selv peker ut som nærmest. Den nærmeste pårørende er tillagt rettigheter og oppgaver for å handle på vegne av deg om du selv mangler samtykkekompetanse. Andre pårørende har ikke samme rettigheter.
Klageadgang
Tjenestemottaker har rett til å klage på hvordan tjenesten utføres. Hvis tjenestemottaker er misfornøyd med oppholdet og utførelsen av tjenesten kan du tjenestemottaker henvende deg skriftlig, eventuelt muntlig til enhetsleder ved P22.
Gjeldende lovverk